We begonnen met het bekijken van afbeeldingen van schilderijen van Matisse en Picasso. Ook hebben we van verschillende kunstenaars schilderijen van dieren bekeken en daarbij goed gelet op de schildertechniek van de huid. Daarna de opdracht uitgelegd, we gaan alleen de huid van een dier schilderen en letten daarbij goed op de patronen en textuur, ( haren veren glad schubben stekels etc) en natuurlijk de schildertechniek die daarbij hoort.
We hebben voor de kinderen gedemonstreerd hoe je een penseel vasthoud en hoe je met acrylverf mooie kleuren kan mengen. Ook hebben we de namen van de kleuren opgenoemd en de kinderen “oker” geleerd.
Daarna hebben we het spelletje “Ik zie, ik zie wat jij niet mengt” gedaan, de kinderen waren heel fanatiek en enthousiast hierover, we hebben het drie keer gespeeld. Halverwege bleek er toch iets flink mis te zijn alle kinderen hadden opeens “bloedende vingers” gelukkig genas alles wonderlijk snel. Daarna zijn we begonnen met schilderen aan hun schilderijen. Er is huid geschilderd van een tijger, hagedis, giraf, dolfijn, eend, zebra, vis en een paard
We hebben de les afgesloten door samen op te ruimen, kwasten gewassen, plaatjes opgeruimd en vlekken verf van de vloer gepoetst. De kinderen vonden het jammer dat het afgelopen was “mag ik hier slapen” werd ons gevraagd. De ouders vroegen wanneer de kinderen hun T shirt mee krijgen.
Beeldaspect: textuur, patroon, voorgrond – achtergrond
Taalelement: kleuren benoemen in termen als: lichter, donkerder, warmer, kouder,
Praten over schilderijen van Picasso en Matisse, nieuwe dingen zien
Woordenschat: oker, kleuren mengen, penseel, pallet